Case study
Klient:
ITI Cinema (obecnie Vue Movie Distribution) – polski dystrybutor i koproducent filmowy. Zajmuje się dystrybucją kinową promując polską kinematgrafię.
Film:
W czerwcu 2011 roku na ekrany polskich kin wszedł obraz „Uwikłanie” – thriller Jacka Bromskiego, na motywach powieści „Uwikłanie” Zygmunta Miłoszewskiego. W filmie tropem mordercy podążają cyniczny komisarz Smolar (Marek Bukowski) i nieustępliwa prokurator Agata Szacka (Maja Ostaszewska). Duet jaki tworzą jest mieszanką wybuchową nie tylko ze względu na temperamenty, ale również z powodu łączącego ich w przeszłości romansu.
Założenia projektu:
Celem była promocja filmu „Uwikłanie” w internecie poprzez dotarcie do potencjalnych odbiorców i zainteresowanie ich kinem gatunkowym – kryminałem.
Ważną częścią projektu była specjalna akcja promocyjnej na blogu. Internauci stali się współautorami opowiadania kryminalnego pisanego przez autora bestsellerowej książki „Uwikłanie” – Zygmunta Miłoszewskiego, na podstawie której został nakręcony film.
Cele:
1. Dotarcie z informacją o filmie do grup docelowych.
2. Zaciekawienie kinem gatunkowym – kryminałem oraz zbudowanie komunikacji wokół
następujących motywów: ukryte tajemnice, spiskowa teoria dziejów, powracająca po latach namiętność.
3. Interakcja z kinomanami i miłośnikami kryminałów.
Grupy docelowe:
- Fani polskich filmów
- Widzowie zainteresowani kinem gatunkowym – kryminałami, sensacją
- Widzowie szukający filmów uznanych polskich reżyserów
- Fani kryminałów Zygmunta Miłoszewskiego
- Grupa 30-40-latków podatnych na „spiskowe teorie dziejów”
- Kobiety 30-40 lat
Działania:
Komunikacja prowadzona była na Facebooku, w blogosferze oraz na forach internetowych.
Facebook:
Komunikacja na Facebooku budowana byla z jednej strony wokół motywu ukrytych tajemnic i zagadek, a z drugiej służyła do przekazywania aktualności związanych z filmem. Komunikacja została wsparta reklamą (social ads) – wyemitowanych zostało kilka linii reklamowych, odwołujących się do motywów tajemnicy, zagadki czy spiskowej teorii dziejów.
Blogosfera
Na oficjalnym blogu promującym film „Uwikłanie” została zorganizowana akcja z udziałem autora książki „Uwikłanie” – Zygmunta Miłoszewskiego. Pisarz wspólnie z czytelnikami bloga tworzył opowiadanie kryminalne. Zadaniem użytkowników było dopisywanie kolejnych zdań do tworzonej opowieści, tak aby tworzyła ona ciąg logiczny. Regularnie swoje wpisy umieszczał także pisarz nadając historii kierunek. Akcja trwała kilka tygodni i została zakończona tydzień po premierze filmu. Opowiadanie zostało opublikowane w sieci. Autorzy najciekawszych, zdaniem pisarza, wpisów zostali nagrodzeni egzemplarzami książki „Uwikłanie” z autografem autora.
Fora internetowe
Promocję wspierały działania na tematycznych forach internetowych. Szczególna uwaga została zwrócona na fora, na których czas spędzają kobiety między 30 a 40 rokiem życia. Poszukiwano tam potencjalnych ambasadorek filmu.
Celem rozmowy prowadzonej na forach było zaciekawienie kinem gatunkowym – kryminałem, zwrócenie uwagi na znakomitą obsadę (w filmie występują najlepsi polscy aktorzy), a także – ze względu na to, że szczególna uwaga poświęcona była forom kobiecym – zwrócenie uwagi na odtwarzającego główną rolę aktora, Marka Bukowskiego.
Efekty:
Zgodnie z założoną strategią, informacja o filmie docierała do potencjalnych odbiorców założonymi kanałami komunikacji. Sukcesem było stworzenie aktywnej społeczności skupionej wokół filmu na Facebooku oraz na blogu.
Zanotowano prawie 191 tys. wejść na bloga, a internauci pozostawili 132 komentarze. O akcji pisały media branżowe, m. in. Wirtualnemedia.pl
Film zyskał ambasadorów – osoby biorące udział w akcji pisania bloga, aktywne na forach internetowych i w serwisach społecznościowych, które promowały go poprzez swoje rekomendacje w internecie. W momencie premiery film miał 1 300 fanów na Facebooku.
„Uwikłanie” obejrzało w kinach ponad 110 tys. widzów.